APOA-projekti kiittää ja kumartaa

Nyt se on loppu tai oikeastaan viimeisiä viedään. APOA eli Apua Parempaan Oppimiseen Ammattikorkeakouluissa projektin viimeinen päivä on käsillä. Aika ajatuksille, mitä on saatu aikaan. Projektipäällikkönä SAMKissa näen asian niin, että pääsimme niihin tavoitteisiin, mitä minulla oli lähtökohtaisesti: saimme SAMKissa alkuun sekä järjestelmien että toiminnan osalta prosessin, joka helpottaa opettajien työtä ohjata oppimista ja opiskelijoiden oman oppimisen seuraamista. Molempien osalta lähdettiin ns. nollatilanteesta, eli tilanteesta jossa meillä ei opetuksen järjestelmien (Moodle, EXAM, HILL) oltu tehty vielä mitään ja oppimisanalytiikka käsitteenä oli ihan uusi ja kiinnostava. Nyt isolle osalle opiskelijoistamme on jossain vaiheessa tullut vastaan sana oppimisanalytiikka. Opettajista useimmille on kerrottu oman osaamisalueen pilottiopettajan toimesta mitä se tarkoittaa meillä ja mihin sitä voisi käyttää. Lisäksi on laadittu ohjeita, kerrottu konkreettisin esimerkein pajoissa mahdollisista työvälineistä ja toimintatavoista.

Pilottiopettajat ovat olleet todellinen voimavara tässä projektissa. Jokaiselta osaamisalueelta saatiin mukaan innostunut opettaja, joka kokeili ja testasi omilla toteutuksillaan oppimisanalytiikkaa ja sen vaatimaa pedagogista suunnittelua. Vaikka prosessi oli varmasti raskas muutenkin raskaiden Covid19-vuosien aikana, saimme hienoja esimerkkejä toteutuksista, käytännön kokemusta ja rohkeutta kokeilla uusia asioita ja myös pedagogisia malleja ja toteutustapoja. Hienoa työtä pilottiopettajat! Kiitos teille valtavan paljon.

Järjestelmien osalta on saatu paljon aikaan: HILL on Saas-palveluna kehittynyt projektin aikana suuntaan, jossa voimme raporttien ja visuaalisten näkymien kautta nähdä, mitä kukin on HILLissä tehnyt ja mihin osallistunut. EXAMin osalta saatiin järjestelmään luotua Tentin yhteenveto-sivu, jolta opettaja voi nähdä visuaalisessa muodossa tenttiä koskevia tietoja ja ladata vaikkapa kysymyskohtaiset pisteet opiskelijoittain ja käsitellä niitä haluamallaan tavalla. Opiskelijallekin EXAMin seuraavan version (6) julkaisun yhteydessä saadaan näkyville kysymyskohtaiset pisteet. Moodlen osalta käyttöön on otettu useita visuaalisia välineitä opettajalle ja opiskelijalle. Järjestelmien kehittämistä olisi mahdotonta ollut tehdä ilman tekeviä käsiä eli projektitutkijoita. Mahtavaa, että olitte mukana ja työnne oli korvaamatonta. Ilman teitä järjestelmiämme ei olisi voitu kehittää tähän pisteeseen.

Projektin viimeisenä päivänä saimme viimein valmiiksi myös SAMKin projektin raportin Lähtökohtia oppimisanalytiikkaan Satakunnan ammattikorkeakoulussa. Tuossa teoksessa kerromme hiukan siitä, mitä hankkeen aikana on tehty ja mitä on saatu selville. Julkaisu löytyy myöhemmin Theseuksen kautta sähköisessä muodossa. Sen julkaisun tiedotus tehdään syksympänä, kun olette taas työn ääressä.

Nyt, nauttikaa kesästä ja auringosta. Palataan oppimisanalytiikkaankin syksyllä osana arkityötä, ei enää hanketta.

Katja